woensdag 2 november 2011

Akash Halder, een bijzonder jongetje!

Akash en Reena


Akash is een heel speciaal jongetje en ik wil graag wat over hem vertellen. Hij is ongeveer 6 jaar oud en gaat naar het speciale onderwijs van Prayrona-3. In deze school is speciaal een leraar aangetrokken voor kinderen die ‘ander dan regulier’ onderwijs nodig hebben.

Akash is slechthorend en stom, hij kan dus niet goed horen en niet praten. Hij heeft nog een heel ouderwets gehoorapparaat, maar dit wordt binnenkort vervangen door een modernere versie.

Het meest bijzondere aan Akash zijn zijn ogen, deze zijn zo blauw, zoiets had ik nog nooit gezien, het lijkt wel alsof je zo in zijn ziel kan kijken (of hij in de jouwe, ik weet het eigenlijk niet).


De geboorte van Akash, zo’n 6 jaar geleden, heeft heel wat teweeg gebracht. De vader was erg boos op zijn vrouw, omdat zij een gehandicapte zoon op de wereld had gezet. Hij overgoot haar met kerosine en stak haar in brand. De meeste vrouwen overleven dit niet, maar de moeder van Akash wel. Zij leeft nu met enorme littekens over haar hele lichaam. Er is van deze misdaad geen aangifte gedaan en de vader en de moeder vormen nog steeds een ‘echtpaar’. De vader geeft de moeder dagelijks harde klappen, na het avondeten is het vaste prik, de moeder heeft tegen Reena gezegd dat zonder haar te slaan, zijn maaltijd niet compleet is, het vormt zijn ‘toetje’ na het eten. Ik heb getwijfeld of ik dit nu wel of niet moest schrijven, maar ja, ik kan de werkelijkheid wel mooier laten lijken dan het is, maar het is nu eenmaal zo. En ik ben bang dat deze praktijken eerder regel dan uitzondering zijn. In deze situatie is de hele buurt op de hoogte van deze mishandelingen, iedereen hoort wat er gebeurd, maar niemand doet er wat aan. Moeilijk hoor, ik wou dat ik het wist…

Akash komt trouw naar het speciale onderwijs. Het is een ondeugende rakker, hij rent lustig door het gebouw en probeert allemaal (onschuldige) streken uit te halen. Hij is goede vriendjes geworden met Chotu, een jongen met het syndroom van Down, die ook naar het speciale onderwijs komt. Ook al zo’n ondeugende rakker, een lekker stel dus samen.


Akash en Chotu


Alhoewel bij het speciale onderwijs in Prayrona 3 kinderen met diverse handicaps op één hoop gegooid worden, is het wel bijzonder en goed dat het hier is. Meestal worden deze kinderen vergeten en wordt er geen aandacht aan ze besteedt. Tijdens ons laatste bezoek aan Prayrona 3 (afgelopen dinsdag) was de sponsor van dit project ook aanwezig en hij was zo onder de indruk dat hij heeft toegezegd om dit onderwijs financieel te blijven steunen. Ook komt er een apparaat, ontwikkeld voor deze doelgroep, die de lessen van de leraar ondersteunt. Én hij belde de volgende dag terug, als de nieuwe Prayrona-2 school klaar is, wil hij hier ook zo’n project opzetten, super toch ??

Geen opmerkingen: